Creșterea businessului și greutățile apărute

Cresterea businessului JJDisplays

De Zsolt Rudnyanszky

Continuăm seria articolelor despre businessul care poartă astăzi numele JJDisplays din domeniul producției publicitare de sisteme de afișare și prezentare. În articolul anterior v-am povestit despre diversificarea produselor și prezența la primele târguri. Toate acestea, plus creșterea pieței, au dus la niște creșteri ale cifrei de afaceri incredibile. De exemplu în primul an de activitate, 2002, am avut o cifră de afaceri de aproximativ 60 000 de euro, în 2005, 410 000 euro, iar înainte de criză, în 2008, 980 000 euro. Totodată, a crescut și numărul de angajați de la 3 la 36.

Greutățile nu au întârziat să apară. În primul rând, în momentul în care cifra de afaceri crește atât de repede, trebuie să faci angajări, trebuie să te muți în spații mai mari, să achiziționezi utilaje, să ai procese bine definite, disciplină, organigramă și câte și mai câte.

Dacă la începutul afacerii eram într-un spațiu foarte mic, în depozitul unui prieten, unde nu plăteam chirie și nici utilități și eram aproape de centura Bucureștiului, în 2003 – 2004, ne-am mutat într-un spațiu mai mare, lângă Piața Obor, în incinta unei vechi fabrici (Mecanică Fină). Aveam birourile la etaj, iar spațiul de producție era undeva sub birouri într-o hală mare, în care mai erau și alți chiriași, spațiile fiind delimitate de pereți de tablă, fără lumină naturală etc.

În aceeași perioadă începem și angajările, atât la producție, cât și la birouri. Achiziționăm prima Dacia Papuc și, evident, angajăm și un șofer, astfel că mi-am luat de pe cap aprovizionarea și livrarea produselor. Am avansat un coleg de la producție la birouri pentru a se ocupa de organizarea producției (operațiuni, hârțogării etc). Cam tot pe atunci a apărut și prima colegă la departamentul financiar care era și secretară, astfel că din acel moment nu mă mai ocupam de emiterea facturilor și nu mai trebuia să răspund la toate telefoanele. Angajând personal m-am eliberat de sarcini și am reușit să mă gândesc la dezvoltarea afacerii. Tot prin 2004 am angajat și primul agent de vânzări care a mai preluat din clienții de care mă ocupam eu.

Creșterea numărului de angajați a adus, pe lângă cheltuielile mai mari cu personalul, și multe alte situații care trebuiau rezolvate de „șefu”. Țin minte că erau perioade în care stăteam mai mult în discuții cu unii angajați ca să le rezolv problemele lor, fiindcă erau diferiți și apăreau deseori neînțelegeri. Ceva de genul: copii mici, probleme mici, copii mari, probleme mari. Doar că aici aș transcrie: angajați puțini, probleme mari dar puține, angajați mulți, probleme mari și multe. Totodată, îmi amintesc că în acea perioadă era foarte greu să găsești oameni, iar când găseam, aveau pretenții foarte mari, așa că încercam să păstrez angajații și să rezolv toate problemele. Astfel, și în momentul de față, în 2016, primii trei angajați sunt alături de echipa JJDisplays, iar foarte mulți dintre angajații din prezent sunt cu o vechime de peste 7 – 8 ani. În acele vremuri, atitudinea angajaților față de locul de muncă era cu totul alta, însă în momentul de față, datorită crizei, angajații și-au mai schimbat atitudinea, în bine.

O altă situație neplăcută apărută a fost în vara anului 2005 când am plecat cu familia la mare în Turcia și primesc un telefon de la birou cum că nu a mai intrat o comandă mare de casete luminoase pentru o bancă cu care lucram de ceva vreme și că agentul nostru de vânzări și omul de la tehnic, de două zile, nu au mai dat niciun semn. Această vacanța n-am s-o uit! Și acum știu momentul în care am primit vestea. Probabil, mulți antreprenori au trecut prin astfel de momente și din păcate vor mai trece dacă nu își iau măsuri de siguranță. După cum vă dați seama, angajatul meu de încredere își înființase o altă firmă și a plecat cu câțiva clienți și baza de date. Doar că aventura lor nu a durat mai mult de un an pe piața de publicitate, pentru că unii văd doar profitul, dar nu și cheltuielile și anii de muncă care stau în spatele unui succes.

Debitare materiale urna gigant

În 2005 – 2006 ne mutăm într-un spațiu și mai mare, iar la insistențele unui furnizor (căruia îi mulțumesc), ne achiziționăm un router și începem dezvoltarea categoriilor de produse din plexiglas. Mai târziu, în 2008, achiziționăm un printer, laminator și trimmer pentru personalizarea produselor noastre. Nu ne-am ales foarte bine momentul de achiziție, fiindcă l-am comandat în toamna anului 2008, după târgul de specialitate, și cum bine știți din 2009 a început calvarul. Dar despre criză, avantajele și dezavantajele ei, și perioada 2008 – 2016  în următorul articol.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *