Cum s-a născut ideea de rame click? M-am gândit, ca printr-o serie de articole, să vă împărtășesc câteva amintiri și experiențe legate de businessul care, astăzi, poartă numele de JJDisplays. Mai apoi, aș dori să vă ofer și unele recomandări utile referitoare la amplasarea și folosirea display-urilor din aluminiu și acrilic. Și nu în ultimul rând, să vă vorbesc și despre tendințele acestui domeniu de activitate.
Mai întâi, voi începe prin a vă povesti cum am decis demararea acestui business. Ideea acestei afaceri a încolțit în anii 2000-2001 când în România ramele click și produsele cu rame click erau importate de către o singura companie. Ele erau produse în Germania. Cred că vă puteți imagina ce prețuri erau pe piață în acele vremuri.
Printr-o întâmplare mi-a căzut în mână catalogul unei firme care importa profile termopan din Turcia și care avea și profile pentru rame click incluse în ofertă. Am luat legătura cu firma respectivă, am cules informațiile, termene de livrare, preț/kg, etc.
Obstacole şi surprize
Mi-a luat cam o săptămână să mă hotărăsc pentru a face prima comandă. Obstacolele erau destule. Nu aveam bani, iar pe lângă aceasta trebuia să plătesc și un avans. Apoi, nici nu aveam încredere în firma care importa pofilele pentru rame click de 32 mm (avea sediul în Pantelimon Sat, la niște ferme vechi). Combinația aceasta de Turcia + Pantelimon Sat mi-a dat ceva insomnii. Până la urmă, am riscat și am luat decizia de a face prima comandă, iar acum pot spune că nu îmi pare rău.
După cum se știe, pe acea vreme nu exista comunicare prin email, ci numai prin fax. Așa că am preferat să mă duc personal la depozitul importatorului, să plasez comanda și să plătesc avansul cash. Banii pentru avans i-am avut, dar pentru diferență a trebuit să mă împrumut.
Să revin la comanda de profile. Surprizele nu s-au lăsat mult așteptate după ce am dat comanda. Mai întâi, termenul de livrare de la 3-4 săptămâni s-a lungit la vreo 6-8 săptămâni. Sincer, mi s-a părut o veșnicie, mai ales că până la acea dată ar fi trebuit să vând o parte din marfă ca să pot să îmi achit datoriile. Între timp, eu studiam site-ul firmei din Germania (desigur la un internet cafe), căutam clienți interesați de rame click, precum și o firmă care să ne producă ramele. În sfârșit, a ajuns și marfa. Dar încă o surpriză, prețul per kg a crescut, fiindcă așa se vinde aluminiul, în funcție de cotația de pe bursă, astfel că prețul se poate schimba de la o zi la alta (lucrul acesta l-am aflat mai târziu). Așadar, la prima comandă am avut deja două surprize neplăcute, ceea ce mă punea pe gânduri în a continua sau nu acest business.
A trebuit să regândesc businessul cu aceste două variabile, adică termen de livrare nesigur și fluctuații de preturi. În primul rând a trebuit să refac prețurile astfel încât să fiu acoperit în cazul fluctuațiilor, atât a prețului aluminiului pe kg, exprimat în dolari, cât și a parității marcă germană/dolar, fiindcă prețului ramelor era exprimat în mărci germane la cursul BNR din ziua vânzării. Oricum, erau multe necunoscute în această ecuație.
Prima comandă de rame click
Acestea fiind rezolvate, am găsit și pe cineva care să debiteze profilele și să le asambleze. Acum eram pregătit pentru a începe vânzarea ramelor click din profil de aluminiu. Prima comandă am obținut-o de la o companie producătoare de țigări. A comandat 60 de rame click, dimensiunea 500 x 700 mm, pe profil de 32, cu colțuri rotunde. Pentru început am avut un singur tip de produs și anume rama click de 32. Pentru acele vremuri o comandă de 60 de rame click mi se părea enormă. Acum, o astfel de comandă o onorăm în 6 ore, având pe stoc toate materialele și accesoriile necesare. Dar atunci am dat un termen de import + execuție de 6 săptămâni!!!
Entuziasmat de prima comandă am început să sun pe unde am putut ca să împrumut, pentru o perioada de 3 luni, 2000 USD. Am găsit într-un timp scurt și cu o dobândă mare 🙂 ( un fost coleg).
Din acel moment a pornit elanul businessului cu rame click. În articolul următor am să vă povestesc cum au decurs primii ani de business.